Saturday, July 24, 2010

Ujian Hidup

Hari ini hari sabtu..

Malam minggu untuk anak muda keluar bergumbira dan bertemasha* bersama rakan2..
Biasanya aku akan keluar malam minggu ini dengan rakan2..tapi hari ni aku cuma duduk di rumah sahaja. Kebetulan cerita di astro banyak yang agak menarik jadi aku melekat di depan TV sahaja.

Tiba2 aku sangap..

Jadi aku terus capai sebatang rokok..dan duduk di hadapan rumah sambil melayan perasaan. Pemandangan di hadapan hanyalah deretan rumah2 teres usang sambil 2-3 kelibat anak muda sedang membaiki motosikal masing2.. dan pakcik2 yang sedang bersembang di hadapan rumah.

Ingatan aku kembali ke waktu dahulu..

Rumah lama aku sebelum ini adalah banglo diatas bukit.. kalau kita duduk di depan maka akan kelihatanlah dengan jelasnya bandaraya Kuala Lumpur..KLCC..Menara Kuala Lumpur dan hatta Genting Higlands sekali pun. Memang indah..

Fasilitinya juga lengkap..ada pengawal..ada kolam renang besar.

Tapi Allah SWT sentiasa menguji hamba2Nya..
Kerana sejak kematian arwah ayah aku pada November lepas.. keluarga aku melalui kehidupan yang agak sukar..

Jika dahulu..kami berbelanja tanpa risau.

Tapi sekarang..

Segalanya perlu diteliti..semuanya perlu dikawal.

Tapi aku yakin tuhan itu maha adil..segala yang berlaku mesti ada hikmah.. Asalkan kita semua bersabar dengan ujianNya.

Dahulu aku tak pernah kenal jiran..bertegur sapa jauh sekali. Kerana jarak rumah yang jauh antara satu sama lain.

Tapi sekarang..

Aku dah mula belajar erti dan suasana hidup berjiran.

Mereka tidak seperti datuk dan datin yang pernah menjadi jiran aku dulu.. Mereka hidup lebih sederhana..mampu mengukir senyuman walaupun kehidupan tidak semewah golongan bangsawan diatas hierarki kehidupan mereka. Mereka tolong menolong bila ada kenduri..tidak perlu upah orang untuk lakukan itu dan ini.

Apa yang penting adalah..

Kita harus bersyukur dengan apa yang kita ada.

apa dugaan pun..jangan sampai menghalang kita dari terus mengukir senyuman..!

* aku kadangkala suka menggunakan Bahasa Melayu klasik.

1 comment:

  1. sabar naz.. aku dedicate kt ko lagu Bangun-ACAB.. tapi ko pasang kt laptop ko sendiri la.. heheh

    ReplyDelete

Mari menulis dengan hati yang gumbira..!