Thursday, July 22, 2010

Burger

Sekarang ini aku baru sahaja balik dari bersenam di kawasan rekreasi berdekatan rumah aku.. Jadi terasa sihat sikit.

Masa aku balik..tiba2 perut lapar..

Jadi hajat mahu singgah di kedai burger di kawasan rumah aku..

Aku pun order burger oblong ayam satu..iaitu kegemaran aku. Aku perhatikan sahaja abang itu buat burger.. tiba2 aku rasa bengang pasal abang itu sangat pengotor. Kenapa dia tidak tahu menggunakan sarung tangan..? Angkat roti..angkat daging..gunakan tangan yang dah berpeluh..

Kemudian..kain kotor digunanya untuk lap tangan..

Selera aku tiba2 hilang.. Kenapa sesetengah peniaga Melayu sangat kotor dalam aspek penyediaan makanan..? Bukankah Islam mengajar kita untuk mengamalkan kebersihan..?


Abang burger itu mungkin tak tahu..penyediaan makanan yang tidak teratur boleh menyebabkan penyakit merebak.

Tapi..itu lah makanan sedap yang paling sedap dan murah untuk rakyat marhaen seperti aku.

Burger dari gerai tepi jalan..

Kita bukan selalu banyak duit untuk makan McD tiap2 hari..akui sahaja.

Tapi rakyat marhaen pun berhak dapat makanan yang bersih dan sedap.

Lebih baik makan burger murah daripada kena tipu dengan harga buffet di hotel yang sampai RM100 satu kepala..paling kuat pun jumlah yang kita makan cuma RM20.

No comments:

Post a Comment

Mari menulis dengan hati yang gumbira..!