Monday, August 16, 2010

Malam Ramadhan Di Ibukota - Bukit Bintang

Hari ini..sewaktu artikel ini ditulis sudah masuk hari ke 7 umat Islam di Malaysia menyambut bulan Ramadhan. Dan sewaktu artikel ini ditulis jam di dinding rumah sewa aku menunjukkan pukul 8.21 pagi waktu Malaysia..tapi dari semalam aku belum tidur lagi. Jadi jari2 bergerak menekan papan keyboard dengan harapan aku leka dan kemudian aku mengantuk dengan sendiri.

Waktu tidur aku sudah lari..

Terawikh pula sudah banyak kali aku ketinggalan..

Malam2 aku di Kuala Lumpur pada bulan Ramadhan ni adalah sama..kalau hari selasa dan rabu aku akan berlatih di kelas silat seperti biasa. Selain dari itu akan melepak di kafe kawan aku pada tiap2 malam. Kafe dia terletak berhadapan dengan Dewan B
ahasa dan Sekolah Menengah Victoria berhampiran kawasan Bukit Bintang.

Apa aku buat disitu..? Disitu tempat aku dan kawan2 lama sekolah aku di SMK Dato Onn dahulu berkumpul menghabiskan malam2 yang membosankan di ibukota.

Hisap rokok..merapu..hisap rokok..sambung merapu.

Ibukota..dah tiada lagi tempat yang boleh menarik perhatian a
nak kota seperti kami lagi. Malah Bukit Bintang yang dulu menjadi tempat permainan kami waktu sekolah pun dah kelihatan semakin hambar.. Masa zaman belum ada lesen dulu..ambil masa 15minit jer nak jalan kaki ke Bukit Bintang.

Aku selalu menyebut Bukit Bintang dalam tulisan aku..sebab tempat itu penuh memori bagi murid2 Victoria..St John..Dato Onn dan lain2 bagi kami. Itu te
mpat kami ponteng sekolah dan menghabiskan masa di hujung minggu dahulu..agak lama sebelum Times Square wujud lagi.

Bila aku habis sekolah.. tempat2 itu dah menjadi sekadar memori zaman persekolahan kitorang. Sudah 7 tahun.. Bukit Bintang itu pernah menjadi kawasan badut sarkas - dengan kemunculan budak2 berimej Gothic sambil bawak payung walaupun cuaca tengah panas. Katanya pengaruh My Chemical Romance.

Itu semua dah berlalu..

Tapi sekarang..

Berkumpul dengan rakan2 lama di kafe milik rakan aku ni dengan kawan2 sekolah dahulu lebih bermakna..daripada tersadai di Pavillion jual muka..tapi dalam
poket cuma ada tak sampai RM50.. lebih baik menghabiskan masa di sini.

Kadang2 kami ketawa bila melihat anak muda ambil gamb
ar di depan Pavillion atau Times Square..kerana kami dah agak dan tahu..pasti dia bukan dari KL ataupun baru hendak mengenal kehidupan di ibukota.

Hujung minggu ni..aku akan ke Damansara Uptown seperti biasa.

Itu kisah hidup aku yang membosankan di bulan Ramadhan
..di ibukota.


Itu ucu..bos kafe Tok Perak. (kredit pict to Oma)

No comments:

Post a Comment

Mari menulis dengan hati yang gumbira..!