Friday, September 3, 2010

Mencari Lailatul Qadar


Ini sudah malam
ke-25 umat islam berpuasa.. dan lagi 5 hari kita akan menyambut hari raya idulfitri. Bagi aku pejam celik jer dah tak sampai sebulan kita nak beraya..ker aku yang selalu pejam di siang hari di bulan ramadhan ni..? haha.

Kata ustaz..malam 10 yang terakhir akan ada satu malam yang dipanggil malam Lailatul Qadar.. iaitu yang malamnya jika kita beribadah lebih baik dari seribu bulan. Jadi 10 malam terakhir ini aku rajin ke masjid berjemaah dan solat terawikh. Mana tahu terkena malam lailatul qadar.. untung tu pahal banyak. Malah 70ribu malaikat turun malam ni membawa rahmat.

Mudah2an segala amalan aku diterima olehNya..

Dan kemudian aku mencari lagi..

Tanda2 malam lailatul qadar..

Yang kujumpa dari sumber sahih mengatakan..malam al-qadr itu lebih tenang dari biasa..lebih nyaman dan membahagiakan. Bagi aku setiap malam di bulan ramadhan adalah malam yang membahagiakan..jadi macam mana..?

Jawapannya..

Kita kena rasa dengan mata hati..kalau nak melihat..Insyallah nampak atau rasa.

Pernah aku dengar satu cerita yang sangat sahih..pernah suatu malam ke-27 Ramadhan..seorang lelaki duduk dianjung rumahnya memerhatikan langit yang cerah dihiasi dengan bintang2 bergemerlapan.

Juga ada bulan yang terang benderang.. Tiba2..

Dia lihat seorang lelaki menunggang kuda di langit..menuju ke bulan. Dengan tidak semena2 angin bertiup kuat..tetapi bukan sebab hendak hujan..dan pokok2 pula seolah2 tunduk rukuk. Kalau ada yang mahu percaya atau tidak..terpulanglah. Dunia ini memang sentiasa berlaku sesuatu yang berada diluar kepercayaan kita.

Tadi aku solat terawih di masjid.. Budak2 kecik lari dan buat bising..malah menggangu saf orang dewasa. Masa aku kecik arwah bapak aku akan jeling dengan tajam di masjid untuk pastikan aku solat di barisan kanak2.. Bila arwah bapa aku jeling aku jadi takut..aku akan berdiri tegak macam nak sembahyang..

Bila orang mula solat..

Aku sambung main sepak terajang dan kejar2 di belakang..

Bila dah nak habis..

Aku akan pura2 tahiyat akhir.. Haha.

3 comments:

Mari menulis dengan hati yang gumbira..!