Wednesday, June 1, 2011

Aku, Rabun Jauh dan Rawatan Lasik

Tahun 1995..masa tu aku darjah dua. Sekitar pertengahan tahun tiba2 aku rasa kepala aku sakit macam kena migrain sampai demam sekali. Lepas tu mak aku bawa aku pergi klinik dan doktor kata aku sakit kepala biasa sebab demam jer.

Tapi lepas makan ubat kepala aku masih sakit lagi.

' Bangang punya doktor '..pikir aku dalam hati. Walaupun baru setahun lepas bersunat masa tu, tapi aku dah pandai maki orang. Aku pikir doktor tu bodoh sebab tak periksa aku betul2 sebab walaupun dah makan ubat, sakit kepala aku masih datang balik.

Sampai satu tahap, aku rasa mata aku dah kabur. Lepas dapat nasihat dari kawan mak aku, mak aku pun bawa ku pergi periksa mata aku. Sah la mata aku rupanya dah rabun. Masa tu impian aku nak ikut jejak arwah bapa aku sebagai tentera udara dan juruterbang dah musnah. Mana boleh bawa kapalterbang kalau rabun. Cheh..!

Gua kecewa..

Akhir sekali terpaksa juga buat cermin mata. Masa tu cermin mata aku besar, sampai kawan2 aku panggil cermin mata lalat. Memang nerd habis, hilang kemachoan aku masa tu.

Bila kawan2 mak aku datang rumah, semua cakap aku budak pandai sebab mana tak nya, diorang kata mesti rabun sebab banyak baca buku pelajaran.

Tapi diorang mana tahu..

Aku banyak baca komik dan majalah hiburan. Mana2 aku pergi mesti ada komik, contohnya kegemaran aku masa tu komik dragon ball dan majalah Ujang. Sampaikan tengah makan dan berak sekalipun aku akan bawa sekali majalah2 tu untuk dijadikan teman setia.

Orang lain pening baca buku dalam kereta, aku dalam kereta dalam perjalanan balik kampung, selamba gila baca komik walaupun tengah malam.

Tu pasal aku rabun. Tak ada sebab lain. Kalau nak kata rabun sebab skodeng atau layan CD blue, aku tak bernafsu lagi masa tu.

Masa tu arwah ayah aku tengah lanjutkan pelajaran dia kat Australia, bila dia balik dia buat muka pelik tengok muka aku. Masa tu tahun 1996, tahun kedua lapangan terbang KLIA beroperasi di Malaysia.

Sampai la umur aku 23 tahun, power cermin mata aku dah cecah 400 lebih. Sepanjang pengalaman aku memakai cermin mata ni memang leceh. Bila bangun pagi teraba2 cari cermin mata, bila hilang kelam kabut mencari. Itu belum lagi bila terpijak atau terjatuh. Dah kena ganti yang baru dan yang pastinya kena keluar duit beratus-ratus. Kalau bergaduh aku takut tengah bertumbuk cermin mata lak jatuh..haha.

Dah la disebabkan cermin mata cita2 aku tak kesampaian..

2 bulan lepas, aku buat rawatan lasik kat Optimax Taman Tun Dr Ismail. Sebenarnya dah lama arwah ayah aku suruh buat iaitu sekitar tahun 2004. Tapi masa tu aku takut bila dengar rawatan laser. Sebab dalam kepala otak aku masa tu membayangkan yang laser tu sama dengan pedang laser lightsaber dalam cerita Star Wars. Lebih baik rabun dari jadi buta.

Tak pasal2 aku tak duduk SPM tahun tu..

Tapi apa yang membuatkan aku jalani juga rawatan laser tu adalah kerana surat daripada Jabatan Penerbangan Awam yang suruh aku buat pendaftaran untuk masuk jadi kadet juruterbang pesawat komersial. Disebabkan nak kejar cita2.. aku buat juga rawatan lasik dengan kos RM3500 sebelah mata. Ahh..mak aku yang sponsor..aku mana ada duit..hehe.

Tempoh rawatan pun sekejap..cuma makan masa 10 minit. Tak sakit langsung pun..

Sekarang ni hidup aku dah selesa pasal tak perlukan cermin mata lagi. Cuma mata aku agak kelihatan sepet sekarang ni disebabkan pemakaian cermin mata dulu.

Yang aku risau sekarang cuma satu..

Adakah Jabatan Penerbangan Awam akan benarkan bekas penerima rawatan lasik macam aku untuk memohon lesen juruterbang komersial..?

Jawapnnya belum aku dapat..

6 comments:

  1. ohooo...mesti best dpt jadi pilot...cmne ngan result 2?..dah dpat?..wish u the best of luck!!..^_^

    ReplyDelete
  2. mahalnya 35,000 sebelah mata...

    ReplyDelete
  3. hai.. saya nak tnya awk 1. dpt x keja 2.. ? 2.bagaimana perkembangan mata awk ..xda masalah apa2 ke? ... harap awk jwb ya ptnyaan saya ne.. sbb saya jga nak bt lasik tapi takut huhuhu

    ReplyDelete
  4. hai.. saya nak tnya awk 1. dpt x keja 2.. ? 2.bagaimana perkembangan mata awk ..xda masalah apa2 ke? ... harap awk jwb ya ptnyaan saya ne.. sbb saya jga nak bt lasik tapi takut huhuhu

    ReplyDelete
  5. utk jadi pilot pandangan mata haruslah 6/6 with or without lasik

    ReplyDelete

Mari menulis dengan hati yang gumbira..!